رازهای مالی زوج‌های خوشبخت


وقتی بحث ازدواج در میان باشد، قدرت هماهنگی مالی کلید موفقیت است.

 

به آخرین باری که واقعاً در رابطه با همسر یا شریک زندگی احتمالی خود قصد جدی برای ازدواج داشتید فکر کنید. ویژگی‌هایی که در وجود آن فرد به دنبالش بودید چه بودند؟ زمانی‌که به فکر تعهد بلندمدت بودید چه چیزی واقعاً برایتان مهم بود؟

اگرچه بسیاری از زنان دوست دارند این‌طور فکر کنند که مردی مهربان با ظاهری جذاب و حس شوخ‌طبعی عالی مهم‌ترین ویژگی‌های لیست‌شان برای انتخاب شریک زندگی هستند، واقعیت این است که اگرچه این نوع ویژگی‌ها مهم هستند، آنچه واقعاً مهم‌ترین ویژگی‌ها در لیست خانم‌ها هستند پول و موقعیت اجتماعی است.

اعداد و ارقام دقیق ازدواج و پول

طبق نظرسنجی اخیر مریل اج، 56 درصد از آمریکایی‌ها می‌گویند دوست دارند شریک زندگی‌شان برایشان امنیت مالی فراهم کند تا اینکه «یک دل نه صد دل عاشقش شوند». علاوه بر این، این خواسته در مردان (54٪) و زنان (57٪) تقریباً برابر است.

مشخص است که وقتی صحبت از روابط بلندمدت و ازدواج در میان باشد، پول اهمیت پیدا می‌کند. با این حال، وقتی به آخرین رابطۀ جدی خود فکر می‌کنید، واقعاً چند بار در مورد پول صحبت کردید؟ اگر این کار را نمی‌کردید، یکی از اصلی‌ترین اسرار مالی زوج‌های خوشبخت را از دست می‌دادید.

این را هم باید بگوییم که این مسئله فقط برای شما اتفاق نیفتاده است. حقیقت این است که تنها درصد کمی ‌از زوج‌ها قبل از ازدواج در مورد پول صحبت می‌کنند و حتی بعد از ازدواج، فقط 38 درصد از زوج‌ها می‌گویند که با هم برای دوران بازنشستگی‌شان برنامه‌ریزی می‌کنند. با این حال، همان‌طور که همۀ ما می‌دانیم، پول بزرگ‌ترین نقطه ضعف در رابطه است و جای تعجب نیست که عامل اول طلاق است.

بنابراین، به نظر من قبل از اینکه یکی از بزرگ‌ترین تعهدات زندگی خود را بپذیرید، بحث دربارۀ آن خیلی مهم است.

 

داشتن ذهنیت همسو با پول

زمانی که بالاخره صحبت درمورد پول اتفاق می‌افتد، معمولاً حول مسائلی مانند درآمد و کار سخت می‌چرخد. اینها ویژگی‌هایی هستند که زنان غالب آنها را مهم می‌پندارند. متأسفانه، این مسائل هم مفاهیمی ‌سطحی هستند. به هر حال، شغل خوب و حقوق بالایی که به همراه دارد ممکن است از دست بروند و کار سخت، اگرچه تحسین‌برانگیز است، تضمینی برای موفقیت مالی نیست. بنابراین، وقتی بحث پول در میان باشد، زنانی که به دنبال فرد مناسب هستند باید به دنبال چه چیزی بگردند؟ پاسخ ذهنیت در مورد پول است.

زمانی که رابرت و من با هم آشنا می‌شدیم، تمرین جالبی داشتیم که کمک‌مان می‌کرد بفهمیم آیا فرد مناسبی برای یکدیگر هستیم یا نه. یک شب هر کدام از ما کارت‌های سه در پنج سانتی داشتیم که روی آنها ده ارزش مهمی ‌را که فکر می‌کردیم شخص دیگر به صورت فردی باید داشته باشد نوشتیم.

وقتی نوشتن لیست‌ها تمام شد، آنها را با هم مقایسه کردیم. موارد مشترکی داشتیم و چند مورد که مشترک نبودند. اما آنچه برای هر دوی ما مهم بود این بود که موارد مشترک مسائل مهمی ‌بودند: پول، کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری. (این اتفاق خیلی خوبی بود، زیرا اولین هدیۀ تولد که رابرت به من داد کلاس حسابداری بود!)

فهمیدن اینکه ارزش‌هایمان، به خصوص در مورد پول، کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری چقدر با هم هماهنگ بودند نکتۀ مهمی ‌در رابطه‌مان بود و جرقۀ گفتگوی مهمی ‌را زد. می‌توانم تضمین کنم که اگر از این نظر با هم هماهنگ نبودیم، رابطه‌مان دوامی ‌نداشت.

چیزهایی که مرا جذب رابرت کرد، موقعیت اجتماعی و اینکه چقدر پول داشت نبود (زیرا در آن موقع پولی نداشت!). بلکه نگرش او نسبت به پول بود. می‌دانستم که مشتاق یادگیری است و به دلیل رویکردی که نسبت به این مسائل مهم داشت، فردی بود که می‌توانستم عمرم را با او بگذرانم. و ما با هم، با علایق مشترکی که داریم زندگی فوق‌العاده‌ای ساخته‌ایم.

 

پنج عادت مالی زوج‌های خوشبخت

زمانی که فرد مناسب را پیدا می‌کنید، مسائل مالی‌تان (چه مشترک و چه مجزا) باید موضوعی باشد که در طول کل رابطه‌تان مدام راجع به آنها صحبت کنید؛ هرگز از صحبت کردن در مورد پول دست نکشید.

 

طبق تحقیقی که امریپرایز چند سال پیش انجام دادند، 77 درصد از زوج‌های آمریکایی اظهار داشتند که از نظر مالی با هم هماهنگ هستند. نتیجۀ غافلگیرکننده‌ای است؟ در این شرایط فشار اقتصادی، احتمالاً آن‌قدر خوب است که نمی‌شود باورش کرد. این زوج‌ها چگونه با یکدیگر و با پول روابط شاد برقرار می‌کنند؟ راز آنها چیست؟

این مطالعه پنج عادت مالی زوج‌های خوشبخت را به طور خلاصه ارائه می‌کند و بررسی می‌کند که این زوج‌ها چگونه به هماهنگی مالی می‌رسند.

 

آنها برای پول الویت قائل می‌شوند

 

بسیاری از افراد اعتقاد دارند پول نباید مهم‌ترین امر در زندگی آنها باشد. بعضی از افراد فکر می‌کنند تمرکز کردن بر اینکه چقدر پول در می‌آورند و پول‌شان را چطور خرج می‌کنند توهین‌آمیز یا سطحی است.

 

اما اکثر زوج‌های خوشبخت اتفاق نظر دارند که پول الویت است. اهمیت می‌دهند که راجع به آن صحبت کنند و زندگی خود را حول این اهداف و نیازهای مالی برنامه‌ریزی کنند.

مثل حرفی که پدر ثروتمند رابرت زد: «پول ممکن است مهم‌ترین چیز در زندگی‌تان نباشد، اما بر تمام چیزهایی که مهم است تأثیر می‌گذارد.»

آنها راجع به اهداف مالی با هم صحبت می‌کنند و اتفاق نظر دارند.

چه بحث بازنشستگی در میان باشد، چه پول پس‌انداز کردن برای خرید خانه یا از نظر مالی مستقل شدن، بیشتر زوج‌ها اهداف مالی مشترک و خیلی روشنی دارند. داشتن اهداف مالی مشترک و تلاش کردن با هم برای رسیدن به آنها نه تنها راهی عالی برای افزایش احتمال دستیابی به آنهاست، بلکه سرگرم‌کننده هم هست!

از همان اوایل رابطه‌مان، رابرت و من راجع به اهداف مالی خود صحبت می‌کردیم. هر دوی ما این هدف مشترک را داشتیم که از نظر مالی آزاد و رها شویم و رویایمان این بود که کسب‌وکار خودمان را داشته باشیم. اگرچه با مسیر طولانی و پرفرازونشیبی روبرو بودیم، این اهداف مشترک کمک‌مان می‌کرد به مسیر خود ادامه دهیم. زمانی که شرکت پدر ثروتمند را تأسیس کردیم، با هم و شریکی این کار را کردیم، که تفاوت بسیار زیادی در موفقیت کسب‌وکار و رابطه‌مان ایجاد کرد.

 

 آنها حد هزینهها را مشخص می‌کنند

در این گزارش مشخص شد که رازهای مالی زوج‌های خوشبخت تعیین حد هزینه‌ها بود. «در مورد هر خرید بالای ۴۰۰ دلار (به طور میانگین) باید با هم بحث کرد.»

حد هزینه‌ها می‌تواند راهی عالی برای اطمینان از این مسئله باشد که شما و شریک زندگی‌تان در مورد مسائل مالی رک و راست ارتباط برقرار کنید. هزینه کردن مقادیر زیادی پول بدون صحبت کردن با شریک زندگی‌تان می‌تواند به مسائل بی‌اعتمادی و رنجش منجر شود. اما صادق و رک و راست بودن در مورد تصمیم‌های مالی بزرگ می‌تواند به استحکام رابطه‌تان کمک کند.

 

آنها حساب‌های بانکی مشترک دارند

اگر بخواهم صادقانه بگویم، احساسات متناقضی در مورد حساب بانکی مشترک دارم. از یک سو، فکر می‌کنم این حساب‌ها می‌توانند راهی عالی برای پشتیبانی از ارتباط دائم زوج‌ها باشند. زمانی که مسائل مالی‌تان به هم پیوند خورده باشد، دلیل بیشتری برای صحبت کردن راجع به اینکه چگونه دارید پول‌تان را هزینه می‌کنید یا پول پس انداز کردن به صورت گروهی دارید.

از سوی دیگر، فکر نمی‌کنم حساب بانکی جداگانه داشتن، تا زمانی که شریک زندگی‌تان از آن آگاه باشد، ایرادی داشته باشد. بسیاری از زوج‌ها هر دو را دارند: یک حساب بانکی مشترک برای هزینه‌های مشترک خانواده (رهن، تسهیلات، مواد غذایی، حیوانات خانگی، کودکان و غیره) و حساب‌های جداگانه برای موارد شخصی.

در هر صورت کلید موفقیت ارتباط برقرار کردن است. حساب بانکی مخفی داشتن یا ذخیره کردن پولی که شریک زندگی‌تان چیزی از آن نداند نشان‌دهندۀ رابطۀ سالم نیست. اما فکر می‌کنم نگه داشتن بخشی از درآمدتان در حساب جداگانه مزیت‌هایی دارد. به این ترتیب، اگر اوضاع با شریک زندگی‌تان خوب پیش نرود، از بعضی از درگیری‌های قانونی خسته‌کنندۀ ناشی از جدا کردن حساب بانکی مشترک رها می‌شوید.

 

 آنها با هم مسئولیت برنامه‌ریزی برای دوران بازنشستگی و تصمیم‌های سرمایه‌گذاری را می‌پذیرند

در این مطالعه مشخص شد که درصد حیرت‌انگیز ۹۲% در مورد اهداف پس‌انداز هدف برای دوران بازنشستگی اتفاق نظر داشتند.

بازنشستگی دوران فوق‌العاده‌ای برای استراحت کردن و دنبال کردن کارهایی که دوست دارید با شخصی که عاشقش هستید است. افراد زیادی مشتاقند در دوران بازنشستگی زمان بیشتری را که در اختیارشان است با شریک زندگی‌شان بگذرانند.

متأسفانه بازنشستگی اغلب اوقات یکی از نگران‌کننده‌ترین دوران زندگی زوج‌هاست. اگر درست برنامه‌ریزی نکرده باشند و با هم ارتباط برقرار نکرده باشند که اهداف و انتظارات‌شان برای دوران بازنشستگی چیست، در این صورت آنچه باید دوران شاد و آرامش‌بخشی باشد، به‌سرعت جای خود را به اضطراب و نگرانی می‌دهد.

به همین دلیل است که زوج‌های خوشبخت باید بلافاصله در مورد بازنشستگی صحبت کنند و با هم برای اهداف بازنشستگی خود بکوشند.

 

 زوج‌های خوشبخت چگونه در مورد پول با هم صحبت می‌کنند؟

بنابراین، سؤال این است که آیا پول باعث خوشبختی در ازدواج می‌شود؟ پاسخ بله و خیر است. قطعاً پول داشتن می‌تواند نگرانی در مورد مسائل را خیلی کمتر کند، اما در نهایت آنچه باعث شادی در ازدواج می‌شود هماهنگی است.

زمانی که بحث در مورد شادی مالی زوج‌ها در میان باشد، ارتباط برقرار کردن ابزار مهم دیگری است. در مطالعۀ امریپرایز، ۶۸ درصد از افراد ارتباط با همسر/ شریک زندگی‌شان در مورد مسائل مالی را «عالی» یا «خیلی خوب» توصیف می‌کنند.

این ارتباط باید از ابتدای رابطه شروع شود، اصلاً شوخی نمی‌کنم، رابرت در یکی از اولین قرارهایمان از من در مورد اهداف و عادت‌های مالیم سؤالاتی پرسید!

 

اگر مطمئن نیستید که چگونه این گفتگوهای مالی را شروع کنید، بحث را با این سؤال‌ها شروع کنید:

پدر و مادرتان در مورد موضوع پول به شما چه گفتند؟

آیا افکار خودتان با پدر و مادرتان متفاوت بود؟

پول از نظر شما نشانۀ چیست؟

نظر کلی‌تان در مورد افراد بسیار ثروتمند چیست؟

«خیلی ثروتمند» یعنی چقدر ثروتمند؟

 

اگر در رابطه بوده‌اید یا مدتی متأهل بوده‌اید و هنوز این گفتگوها را انجام نداده‌اید، هنوز هم دیر نیست از نحوۀ برخورد زوج‌های خوشبخت با پول تقلید کنید. بسیاری از مردم از صحبت در مورد پول معذب می‌شوند، بنابراین ملایم و آهسته پیش بروید. از زوایای مختلف بحث را پیش ببرید تا ببینید از چه چیزی بهترین پاسخ را می‌گیرید و در نهایت منجر به گفتگوهای عمیق‌تر می‌شود.

به قلم کیم کیوساکی

مترجم دکتر محمدحسین اکبرزاده

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *