رهبری تحولگرا


یک مدیر با سبک رهبری تحولگرا فردی است که توسط تغییر افکار، روش‌ها و فرهنگ موجود در یک سازمان به سمت بهبود آن حرکت می‌کند. درواقع مدیر با الهام و تعامل به دنبال راه‌ هایی برای رسیدن به بهترین عملکرد و پتانسیل هر یک از اعضای تیم خواهد بود. این کار شجاعت یک مدیر با سبک رهبری تحولگرا را به همراه دارد چرا که روش‌های قدیمی انجام کارها را به نفع استراتژی‌های بهتر و کارآمدتر به چالش می‌کشد.

رهبری خودکامه

یک رهبر استبدادی دارای یک اقتدار منحصر به فرد در یک سازمان است. این یک سبک رهبری رایج است که در آن تمام تصمیمات کلیدی از طریق یک چهره برتر به دست می آید. این در حالی است که رهبری استبدادی به ندرت در میان کارکنان محبوب است، این استراتژی مطلوب سازمان هایی است که کارکنان توابع ساده را کنترل می کنند، جایی که کنترل برای موفقیت بیشتر از خلاقیت حیاتی است و جایی که آستانه کم برای خطا وجود دارد. رهبر استبدادی ترجیح می دهد که تمامی مسئولیت را  خود بر عهده بگیرد، و تصمیمات نهایی را بر اساس اراده شخصی اتخاذ کند.

رهبری آزادی خواهانه

رهبری آزادی خواهانه یک سبک از رهبری است که در آن رهبران سازمانی رویکرد عدم مداخله را برای تصمیم گیری و تکمیل کار اتخاذ می‌کنند . این سبک رهبری در زمان مدیریت پروژه‌ها، حل مشکلات و حل اختلافات بین اعضای سازمان یک طیف گسترده از تصمیم گیری را به وجود می آورد. در اغلب موارد، این نوع رهبری یک مجموعه روشن از انتظارات، منابع مورد نیاز برای تکمیل کار، و پاسخگویی به مردم، سهامداران یا هر نوع منافع بیرونی دیگر را فراهم می‌کند. البته این سبک از رهبری که در آن مدیر تقریباً تمام قدرت رهبری خود را در بین کارمندان تقسیم می کند. اگر در محیط نادرست پیاده سازی شود می‌تواند چالش برانگیز باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *