محبوب رئیس بودن چه خطراتی به همراه دارد؟


محبوب رئیس بودن

محبوب رئیس بودن در عین مزایایی که دارد، نکات منفی نیز به همراه خواهد داشت: اگر مرید و کاملا در اختیار مدیر خود و به عبارتی نازپرورده باشید، ممکن است همکاران از شما کینه به دل بگیرند و این برای روحیه تیمی اصلا خوب نیست. قرار گرفتن در این موقعیت بد هم نیست، زیرا به این معناست که اعتماد مدیر خود را بدست آورده‌اید، اما مدیر نمی‌داند با این کار شما را در چه شرایط دشواری قرار داده و احتمالا هیچوقت بخاطر این از خودگذشتگی از شما تشکر نخواهد کرد. شما در دید رئیس خود یک کارمند ارزشمند و قابل احترام هستید اما از دید همکاران همان فرد محبوب رئیس هستید که عموما جایگاه خوبی در میان همکاران ندارد. اما محبوب مدیر بودن همیشه هم خوب نیست، زیرا اگر مدیر شما کار خود را ترک کند یا اخراج شود، جایگاه شما نیز به خطر خواهد افتاد. طبق نظر کارشناسان، هر فردی می‌داند چرا محبوب رئیس شده است و به راحتی می‌تواند به مدیر ضربه بزند. این موقعیت مانند یک تیغ دو لبه است، همانطور که شما حس خوبی به مدیر القا می‌کنید، ممکن است بعضی روزها هم از چشم او بیفتید!

 

در ادامه مطلب در مورد ملاحظاتی که باید در این شرایط داشته باشید، می‌خوانید.

از نوع نگاه‌ها مطلع باشید:

وقتی ارتباط شما با رئیستان بسیار صمیمی است، تشخیص اینکه این رابطه در دید دیگران چگونه به نظر می‌رسد بسیار دشوار خواهد بود. آیا شما دائما بدون اطلاع وارد دفتر مدیر خود می‌شوید؟ اکثر اوقات ناهار را با یکدیگر صرف می‌کنید؟ گاهی در راهرو در مورد یک تیم فوتبال باهم بحث می‌کنید؟ شاید این کارها عادی به نظر برسند، اما در دید افرادی که این موارد شامل حال آنها نمی‌شود خیلی به چشم می‌آید و برایشان معنادار است. برای درک دید دیگران به شرایط، بهتر است یک حفاظ بین خود و رئیستان قرار دهید.

یکی از متخصصان این حوزه به نام Thomas J. DeLong (استاد مدیریت کاربردی دانشگاه هاروارد) پیشنهاد جالبی در این مورد برای ایجاد فاصله ساختاری دارد. او می‌گوید یک تمرین ردیابی عادت به مدیر خود پیشنهاد دهید، به این صورت که از او بخواهید زمان خود را بررسی کند تا متوجه شود بیشتر اوقات خود را با چه کسی صرف می‌کند و هدف شما این است که به مدیر خود یادآوری کنید جانب احتیاط را در الگوهای رفتاری خود رعایت کند. و در نهایت هر کاری که یک رهبر انجام می‌دهد یک سیگنال است و سیگنال‌ها باید ناب باشند.

 

رئیس خود را به بسط و گسترش علاقه تشویق کنید:

شما به عنوان کارمند محبوب رئیس باید تلاش کنید تا به مدیر در کشف ارزش دیگر افراد تیم کمک کنید. از موقعیت خود برای جلب توجهات به دیگران و اعتبار دادن به آنها در مواقع نیاز استفاده کنید. این کار نه تنها رئیس شما را به عشق‌ورزی به دیگران ترغیب می‌کند، بلکه به اعضای تیم امکان می‌دهد تلاش شما در جهت استفاده عاقلانه از موقعیت‌تان را ببینند. به عنوان مثال می‌توانید در ایمیلی شرح همراهی یک همکار در آمادگی برای یک سخنرانی بزرگ را برای رئیس و cc آن را برای همکارتان بفرستید.

صریح باشید:

در مورد شرایط با رئیس خود صحبت کنید. به عنوان مثال می‌توانید چنین جمله‌ای بیان کنید: ” ما روابط دوستانه‌ای داریم و من نمی‌خواهم در نظر دیگران به عنوان جاسوس شما به نظر برسم، از نظر استراتژیک بهتر است کمی از شما فاصله بگیرم.” احتمال دارد که به دلیل صداقت شما، رئیس حتی بیشتر از قبل شیفته شما شود. صراحت شما نشان می‌دهد که فقط بر منافع خود متمرکز نیستید و آنچه به نفع شرکت یا سازمان است را انجام می‌دهید. اما دقت کنید که نمی‌خواهید مدیر خود را در حالت تدافعی قرار دهید و بهتر است با اعمال و رفتار خود، شرایط را به درستی کنترل کنید.

بدگویی نکنید:

با وجود اینکه صحبت کردن در مورد دیگران جذاب و سرگرم‌کننده به نظر می‌رسد، اما صحبت در مورد همکاران با مدیر ایده خوبی نیست. می‌توانید به مدیرتان بگویید: ” ما باید در این مورد گفتگویی داشته باشیم. اینکه شما همه مسائل را با من در میان می‌گذارید مایه افتخار من است، اما روی روابط من با همکارانم تاثیر می‌گذارد و من نمی‌دانم باید با این اطلاعات چه کنم.”

اگر مدیرتان بارها و بارها در مورد یک همکار با شما صحبت می‌کند، می‌توانید با حالتی حمایتگرانه بگویید: ” به نظرم شما درباره اینکه در این مورد چطور فکر می‌کنید به او گفته‌اید.” هدف شما در واقع این است که مدیر را به سمت این رفتار سوق دهید، اما دقت کنید که زیاده‌روی نکنید. از خود بپرسید: ” آیا مدیر من از حد خارج شده یا این فقط یک تفکر ساده و گذراست؟” شاید هوشمندانه باشد که گوش دهید و به مدیرتان اجازه صحبت در مورد تفکراتش را بدهید، و در نهایت با ظرافت خاصی از همکارانتان دفاع کنید، اما هرکاری که می‌کنید در انتقادات شرکت نکنید.

سعی کنید محبوب همه باشید:

شاید بهترین راه برای مقابله با آزردگی ناشی از وضعیت محبوب بودن، “سخت کار کردن برای کارمند خوب بودن در نظر همه” باشد. به عبارت دیگر فقط محبوب رئیس نباشید و سعی کنید محبوب همه باشید. حمایتگر باشید و توجه ویژه‌ای به آنچه اعضای تیم انجام می‌دهند داشته باشید، بازخورد دهید و در صورت نیاز به آنها کمک کنید. هدف شما باید علاوه بر محبوبیت در چشم رئیس، محبوبیت در میان همکاران باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *