۱۰ موضوع مهم مدیریت منابع انسانی در سال ۲۰۲۱

مدیریت منابع انسانی

۱۰ موضوع مهم مدیریت منابع انسانی

با توجه به سیر تحولات ایجاد شده در یک سال اخیر در اثر بیماری کرونا، همه سازمان های کوچک و بزرگ دنیا دچار چالش مدیریت منابع انسانی شدند . ما قصد داریم در این پست به موضوعات مهم در زمینه منابع انسانی در سال ۲۰۲1 بپردازیم .

۱- خانه‌ها در حکم ادرات جدید
اکثر سازمان‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که به علّت شیوع کرونا و شرایط اقتصادی باید فعالیت‌های خود را بصورت دورکاری توسط کارمندان به انجام برسانند. برخی از شرکت‌ها هم از شیوه‌های ترکیبی(دورکاری+حضوری) استفاده می‌کنند. علیرغم تمامی تصورات رایج نتایج بدست آمده از دورکاری هم چندان بد نبوده است.

۲- بازاندیشی در مفاهیم پایه‌ای منابع انسانی
منابع انسانی با تحولات شگرفی مواجه شده است. دنیای دیجیتال، کرونا، بحران‌های اقتصادی، تغییر در شیوه‌های استخدام و.. باعث شده تا مدیران منابع انسانی نیازمند بازاندیشی در مفاهیم پایه‌ای HR باشند.

تحول سازمانی چیست و چرا نیاز به تغییر در سازمان‌ها داریم؟

۳- تعریف مفهومی به نام تجربه کارمندی
همانطور که نیاز است مفاهیم پایه‌ای HR باز تعریف شوند نیازمند این هستیم تا مفاهیم کارمندی، سنجش عملکرد، تجربه و مهارت را دوباره تعریف کنیم زیرا که ما با مفهوم جدیدی به نام کارمند مجازی(Virtual Empolee) مواجه هستیم. ارتباطات و همکاری در ساختارهای جدید اداری بسیار مهم هستند و می‌توانند بر روی رضایت شغلی و بهره‌وری تاثیر بسزایی داشته باشند.

۴- شخصی‌سازی نسل آینده مشاغل
با کنار گذاشتن اختلافات مرسوم سازمانی و جمع‌آوری دقیق بینش کاری افراد، منافع مشترک، ارزش‌ها و حتی آرزوهای نیروی انسانی، می‌توانیم مدیریت منابع انسانی شخصی‌سازی شده‌ای را بوجود بیاوریم.

۵- یادگیری مهمترین ابزار موفقیت
امروزه، به جای چاپ آگهی استخدام برای جذب استعدادهای جدید دریک سازمان، بایستی بصورت کارآمدی از منابع انسانی موجود استفاده کنیم. استعدادهایی مانند توانایی تحلیل داده، هوش تجاری و توانایی استفاده از فناوری‌های تجاری می‌تواند آینده هر سازمانی را به بهترین شکل تغییر دهد. آموزش به کارکنان و ترغیب آنان برای یادگیری بیشتر می‌تواند هزینه‌های جذب نیرو را به شدت کاهش دهد.

آشنایی با ۶ دلیلی که ما را به سمت تغییر شغل سوق می دهد

۶- دوران تحول دیجیتالی
مهمترین کناری که یک مدیر HR باید انجام دهد تسریع فرآیندهای تحول دیجیتالی(Digital Transformation) می‌باشد. بدون شک انتقال دیجیتالی بزرگترین تحولات را در HR رقم خواهد زد.

۷- سرویس‌های اشتراک گذاری اطلاعات
مدیریت منابع انسانی باید به سمت دیجیتالی شدن و اتوماسیون برود. سرویس‌های اشتراک‌گذاری اطلاعات می‌توانند باعث بهبود تجربه کارمندان و سفارشی سازی فعالیت‌های کاری شوند.

معرفی نظریه‌ها انگیزش در مدیریت

۸- جایگاه‌سازی برای کارکنان
دادن جایگاه ویژه شغلی به هر کارمندی باعث می‌شود تا رضایت شغلی افزایش پیدا کند و نهایتا بهره‌وری به شکل ملموسی افزایش یابد. جایگاه‌یابی درست باعث می‌شود تا وظایف، مهارت‌ها، اهداف، روابط و رفاه هر کارمند به درستی برای او مشخص شود و شاهد افزایش شفافیت در محیط‌های اداری باشیم.

۹- آنالیز و تحلیل
اکثر افراد تصور می‌کنند که اگر تحلیل درستی از عملکرد آن‌ها در سازمان صورت پذیرد جایگاه مناسب‌تری را بدست خواهند آورد. به همین دلیل تحلیل دقیق داده‌های مرتبط با منابع انسانی می‌تواند به بازطراحی فرآیندهای عملکردی در هر سازمانی منجر شود.

۱۰- سازمان‌های هدفمند
سازمان‌های هدفمند سعی می‌کنند چالش‌های موجود را با کمک کارمندان خود حل کنند. آن‌ها با درگیر کردن کارکنان خود در تصمیمات، جلسات و طراحی فرهنگ سازمانی سعی می‌کنند ساختاری موفق را بوجود آورند

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *