چگونه در شرکتی که مشغول به کار هستیم ارتقا شغلی پیدا کنیم؟

ارتقا سازمانی

جابجایی‌های شغلی فراوانی در بازار کار امروز وجود دارد. این مورد در همه نسل‌ها وجود دارد، اما در نسل هزاره (متولدین اواخر دهه 1970 تا حدود 2000 میلادی) بیشتر به چشم می‌خورد. طبق نظرسنجی گالوپ نیمی از متولدین نسل هزاره انتظار ماندن در محل کار کنونی خود و ارتقا شغلی تا یک سال بعد را ندارند.

دلایل بسیاری برای این نقل و انتقالات عظیم وجود دارد. برخی از آنها به دلیل تعدیل نیروهایی که در دوران پاندمی کرونا رخ داده است، اتفاق می‌افتند. اما دلایل دیگری هم وجود دارد: بسیاری از کارمندان برای کسب تجربه‌های کاری جدید و دستیابی به اهداف شغلی خود، شرکت را ترک می‌کنند.

با وجود اینکه ممکن است به نظر برسد “مرغ همسایه غاز است”، شاید با ماندن در محل کار فعلی خود به ارتقا شغلی مدنظرتان دست یابید. شاید شغل رویایی تان در شرکت فعلی انتظار شما را می‌کشد.

در ادامه شش کاری که می‌توانید برای دستیابی به ارتقا شغلی در شرکت خود انجام دهید، آورده‌ایم:

  1. سرتان را بالا بگیرید

نقطه شروع برای یافتن فرصت‌های جدید، توجه به آنچه در اطرافتان می‌گذرد است. این کار شما را قادر خواهد ساخت تا متوجه شوید دیگران چه دیدی به شما دارند و قویترین ارتباطات شما در کجاست.

شاید افرادی به شما گفته باشند که سرتان به کار خودتان باشد، اما بهتر است سرتان را بالا بگیرید و زمانی را صرف صحبت با همکاران، ارتباط سازی و کشف طرفداران خود کنید و ارزش خود را به دیگران نشان دهید.

  1. شبکه سازی

راه دوم دستیابی به شغل مورد علاقه در سازمان کنونی، شبکه‌سازی است. در حقیقت، زمانی که به دنبال یک شغل جدید در سازمان خود هستید، شبکه‌سازی همانند شبکه‌سازی خارجی است.

شبکه‌سازی فاکتور مهمی در یافتن موقعیت‌های شغلی درون شرکت است. شناخت همکاران برای جستجوی مشاغل درون شرکت بسیار مهم است، چه افرادی که با شما در یک تیم کار می‌کنند و چه افراد بخش‌های دیگر. وقتی با افرادی که عموما تعاملی با آنها ندارید، ارتباط برقرار می‌کنید، فرصت‌های بیشتری – حتی موقعیت‌هایی که شاید به ذهنتان هم نرسد – از راه خواهند رسید.

  1. داوطلب انجام یک پروژه شوید

وقتی در جستجوی ارتقا شغلی هستید، یافتن پروژه‌ای که بتواند استعدادهای شما را نمایش دهد بسیار مفید خواهد بود.

به عنوان یک شکارچی، به دنبال راه‌هایی برای کمک یا راهنمایی تازه‌واردان باشید تا نظر شرکت را به خود جلب کنید. کارمندی که (به صورت داوطلبانه) به دنبال راهی برای ارتقا مهارت‌های خود باشد، احتمالا توجه مدیران داخلی را جلب خواهد کرد. بنابراین به دنبال همیاری در یک پروژه مهم باشید، یا برنامه‌ای ترتیب دهید تا نقاط قوت شما را نمایش دهد.

به عنوان مثال اگر در منابع انسانی مشغول به کار هستید، می‌توانید برنامه سلامتی جدیدی برای کارکنان ارائه دهید، یا کلاس‌های آموزشی آنلاین برای فرزندان کارمندان در دوران پاندمی پیشنهاد دهید.

 

  1. کاملا پذیرای فرصت‌های شغلی جدید باشید

اگر می‌خواهید در ارتقا شغلی در شرکت فعلی خود موفق باشید، به فرصت‌های شغلی که روی تابلوهای اعلانات یا از طریق معرفی دهان به دهان اطلاع‌رسانی می‌شوند توجه کنید. هیچ نگرانی در مورد واجد تمام شرایط نبودنتان نداشته باشید. اگر فکر می‌کنید شغلی مناسب شماست برای دستیابی به آن ریسک کنید.

  1. به دنبال فرصت‌های کوتاه منتورینگ باشید

پنجمین راه ارتقا شغلی، یافتن لحظات هرچند کوتاه منتورینگ است. این لحظات کوتاه به معنای هر فرصتی است که بتوانید نکته‌ای حتی خیلی کوچک از دیگران بیاموزید. این آموزش شامل هر مهارت، نکته یا دیدگاهی است که شما به آن علاقه دارید و فردی می‌تواند آن را با شما به اشتراک بگذارد. به این ترتیب می‌توانید قدم به قدم هر مهارتی برای ارتقا به موقعیت شغلی جدید نیاز دارید را کسب کنید.

اگر سخنرانی فردی نظر شما را به خود جلب می‌کند و از شنیدن ارائه او لذت می‌برید، نکات مهم را یادداشت کنید و در فرصتی مناسب با او در این مورد صحبت کنید. اگر فردی در یک جلسه پیشنهادی می‌دهد که به نظرتان فوق‌العاده است، سعی کنید بیشتر او را بشناسید. اگر فردی در جلسه دعوت به سکوت می‌شود، علت آن را کشف کنید و سعی کنید از چنین مواردی دوری کنید. این توصیه را بکار گیرید و متوجه خواهید شد چقدر فرصت‌های منتورینگ در اطراف خود دارید.

  1. در جستجوی اسپانسر (حامی) باشید

در نهایت برای ارتقا شغلی در شرکت خود، به دنبال یک حامی باشید.

اگر منتور را فردی در نظر بگیریم که به شما آموزش می‌دهد، حامی فردی است که پشتیبان شماست، و کسی است که اگر فرصت شغلی جدید وجود داشته باشد، نام شما را می‌برد. بسیاری از شرکت‌ها به دنبال جذب و توسعه استعدادها و پاداش دادن به بهترین نیروهای خود با ارتقا شغلی هستند.

بهترین راه برای پیدا کردن حامی، شناسایی افراد باتجربه‌ای است که به شما و کاری که انجام می‌دهید احترام می‌گذارند. شاید این فرد مدیر شما باشد، شاید فردی باتجربه در همان سطح کاری شما اما در بخش دیگری باشد، یا شاید فردی در سطح بالاتر از شما. زمانی که افراد مناسب را شناسایی کردید، از آنها بخواهید حامی شما باشند و چشمشان را برای ارتقا شغلی شما باز کنند. یافتن چنین فردی نیاز به شجاعت دارد، اما راه بسیار موثری برای دستیابی به هدفتان است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *